Help mee aan een plaats van ontmoeting en ontspanning

A.s. dinsdag van 10 tot 11 uur is iedereen van harte uitgenodigd te kijken of we als gezamenlijke kerken een plaats van ontmoeting en ontspanning kunnen realiseren voor de vluchtelingen die in Woerden verblijven. Er ligt een voorstel, maar daar zijn nog wel extra handen en voeten voor nodig. We hopen je te ontmoeten!
Tijd: dinsdag 29 maart 10 – 11 uur
Locatie: Opstandingskerk, Wilhelminaweg 8 (tegenover de molen)
Wil je ook, samen met andere christenen, vluchtelingen die in Woerden verblijven een plaats bieden waar ze tot rust kunnen komen, door ontmoeting en ontspanning? En zo met elkaar met handen en voeten ons geloof uitstralen en uitdelen?
Ja? Lees dan hieronder het idee van Dianne en Karin. Het idee is inmiddels ook aangemeld bij Hart voor Woerden, het centrale coördinatiepunt.

Het idee:

Starten met twee momenten door de week:
  • Op dinsdagochtend voor alle volwassenen en niet schoolgaande kinderen
  • Op donderdagmiddag voor alle volwassen, niet schoolgaande kinderen en OOK de schoolgaande kinderen.
De ochtenden zullen vooral gericht zijn op de volwassenen.
Koffie/thee drinken met iets erbij, spelletje doen en/of creatieve activiteit. Afhankelijk van het aantal niet schoolgaande kinderen zouden we nog opvang voor de kinderen kunnen aanbieden zodat men even de handen vrij heeft.
De middagen zullen vooral gericht zijn op ouders met kinderen.
Koffie/thee /limo drinken met iets erbij. Daarna de mogelijkheid tot ontspanning: spelletjes, creatieve activiteit of een buiten activiteit.
Elk dagdeel willen we afsluiten met een korte bezinning in de vorm van een Christelijk lied in het Oekraïens en in het Nederlands voor degenen die daar behoefte aan hebben.

Om dit lang vol te houden, zijn we op zoek naar:
  • 5 Personen voor het kernteam
  • 2 Personen voor PR
  • 3 Personen voor het creatieve onderdeel
  • 1 Persoon voor evt. vervoer (als het voor mensen niet mogelijk is om locatie te voet/fiets te bereiken)
  • 12 Personen in de rol van gastheer of gastvrouw
  • voor de donderdagmiddag: enthousiaste kinderen die kunnen helpen met lezen, huiswerk, spelletjes……denk daarbij aan bijv kinderen uit de bovenbouw of tieners.
Uiteraard kunnen mensen ook een dubbele functie hebben.
Aantallen vrijwilligers zullen erg afhankelijk zijn van de uiteindelijke toeloop die er wel of niet zal zijn. Ongetwijfeld zal er op termijn bijgestuurd moeten worden. Enige flexibiliteit is dus wel nodig.
Taken van het kernteam:
  • lijnen uitzetten
  • contactpersoon richting kerken, crisisteam van de gemeente en andere organisaties die betrokken zijn bij de opvang
  • vrijwilligers goed te ondersteunen en informeren over dit bijzondere werk. Denk bijvoorbeeld aan dingen als de opkomst die per keer heel erg kan variëren, a.g.v. de situatie waarin de vluchtelingen op dit moment zitten. Dus het goed om je als vrijwilliger te realiseren dat het niet om de grote aantallen gaat, maar juist om het geven van aandacht en rust.
  • Zoeken naar mogelijkheden om taalbarrières te overbruggen
  • Financiën in de gaten houden
  • Zorgen voor eten en drinken

De taak van het PR-team:
  • vluchtelingen informeren op de ‘grote’ opvanglocaties en de vluchtelingen die bij particulieren verblijven of ergens een eigen onderkomen hebben
  • Middelen waar aan gedacht kan worden: persoonlijk uitdelen van flyers, sociale media, kranten.

De taak van het creatieve team:
  • Met elkaar zorgen dat er ieder dagdeel een creatieve activiteit is
  • Zorgen voor materialen
  • Andere vrijwilligers uitleggen wat ze moeten doen (het is dus niet nodig om zelf elke keer aanwezig te zijn)

De taak van gastheren en gastvrouwen:
  • Gastvrijheid uitstralen
  • Verzorgen van eten en drinken op de dag zelf
  • Luisterend oor, meedoen met de spelletjes, …

Locatie

Ons lijkt nu geografisch gezien de Opstandingskerk het meest geschikt. Deze ligt het dichtst bij de ‘grote’ opvanglocatie. Daarnaast ook centraal in Woerden dichtbij centrum en Brediuspark.
Maar andere opties staan ook nog open.

Ben je net zo enthousiast als Dianne en Karin of wil je meer weten?

Dinsdag 29 maart van 10.00 – 11.00 uur organiseren we dus een startbijeenkomst in de Opstandingskerk. Doel: vragen beantwoorden en onze plannen samen verder vormgeven.
Wil je je nu al aanmelden als vrijwilligers: bel of mail dan Dianne06 – 41 35 14 38 of Andel_vandianne@hotmail.com
Graag direct vermelden:
  • welke rol je aanspreekt;
  • hoeveel tijd je ongeveer beschikbaar bent;
  • welke dagdelen je echt niet kan overleggen (in de opstartfase)
Waarom zo’n haast? Dan weten we sneller of het idee haalbaar is, want  zonder voldoende vrijwilligers kunnen we dit niet aanbieden. En vanuit het crisisteam begrijpen we dat de verwachting is dat er 1 april een grotere groep vluchtelingen kan komen.